Alla hjärtans dagcupcakes

I lördags bakade jag cupcakes med temat alla hjärtans dag, för att det var ju alla hjärans dag haha. Jag gjorde en hallon muffin och chokladfrosting.

Hallon och choklad cupcakes
 
Ingredienser muffins:
  • 3 ägg
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g smör
  • 1 dl mjölk
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 3 dl färska eller frysta hallon
Frosting:
  • 60 g smör
  • 2 1/2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 dl kakao
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 msk varmt kaffe
Instruktioner:

1. Sätt ungnen på 175 grader. Vispa ägg strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
2. Smält smöret, häll i mjölken och rör ner det i äggsmeten.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke och blanda sedan ner det försiktigt i smeten. 
4. Vänd försiktigt ner hallonen i smeten. Vill man kan man även blanda i lite karamellfärg för att få en mer röd färg.
5. Ställ ut muffinsformar på en plåt och fyll dem med 2/3 smet och ställ i ugnen i ca 15 min. Låt den sedan svalna medansdu gör frostingen.
 
Instruktion frosting:
 
1. Blanda alla ingredienser förutom kaffet och blanda sedan i kaffet sist. 
2. Spritsa eller bre på frostingen på muffinsarna, sedan kan man välja vad man vill dekotera cupcakesen med. Jag smälte choklad och gjorde hjärtan. 
 
Källa: Till båda recepten använde jag recept från Leilas bok A piece of cake.
 
/Maja
 
 

Kommentera här: