Blåbärsgrottor

För några dagar sedan gjorde jag en kaka som alltid blir väldigt uppskattad av alla som smakar den, så jag tänkte dela med mig av hur jag gör den.
Blåbärsgrottor
Ingredienser:
  • 4 dl vetemjöl
  • 1/2 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 200 g smör
  • ca 1 dl blåbärssylt
 
Instruktion:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker med en gaffel i en bunke.
3. Skär smöret till tärningar och knåda sedan ner det i mjölblandningen med hjälp av händerna eller degvisparna på en elvisp.
4. Rulla degen till en eller två rullar som är ca 3-4 cm tjocka beroende på hur stora kakor du vill ha. Skär sedan rullen i ca 25 bitar som är 1-2 cm tjocka.
5. Ställ ut låga muffinsformar på en plåt och lägg en bit i varje form. Tryck sedan ett hål med tummen mitt i varja bit och fyll hålet med blåbärssylt. Jag andvände hemgjord sylt men det går lika bra med köpt sylt.
 
6. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
 
Källa: Ebbas bageri kokbok
 
/Maja

Kommentera här: