Budapestrulle

I helgen var vi hos vår farmor och farfar och där blev det lite bakning. Vi började med att göra en budapestrulle som är en favorit. Resultatet blev inte lika bra som det blir när jag bakar den hemma då det var en annan ugn och så hade jag inte samma "verktyg" osv. Men här är receptet i alla fall!

Budapestrulle
 
Ingredienser:
  • 6 st äggvitor
  • 3 dl strösocker
  • 150 g finhackade hasselnötter
  • 1 dl vetemjöl
Fyllning:
  • 3 dl vispgrädde 
  • 300 g mandarinklyftor på burk
 
Instruktion:

1. Sätt ungnen på 175 grader.
2. Börja med att vispa äggvitorna lite lätt, när dom blivit lite fastare så häller du ner sockret och vispar tills det blir en vit fast smet.
3. Blanda mjölet och hasselnötterna och vänd försiktigt ner det i äggsmeten. 
4. Spritsa eller bred ut smeten på en plåt klädd i bakplåtspapper. Jag brukar spritsa då man får en roligare yta sen när rullen är klar. Grädda mitt i ungnen i ca 15 min.
5. Vänd sedan upp kakan på ett nytt bakplåtspapper, ta bort det gamla och låt kakan svalna.
6. När kakan har svalnat kan du vispa grädden och bre ut den över hela kaka, om du vill kan du spara lite grädde att dekorera kakan med sen. Häll av mandarinklyftorna och sprid ut dom på kakan, du kan även spara några till dekoration. 
7. Rulla ihop kakan och dekorera den som du vill. Jag spritsade ut grädde och la på mandarinklyftor. Klar!
 
 Källa: http://www.arla.se/recept/budapestrulle/
 
/Maja
 

Kommentera här: