Choklad och kaffecupcakes

Förutom macarons är caupcakes min favoritsak att baka. Idag testade jag ett nytt recept med chokladmuffins och kaffefrosting och här är resultatet!

Cupcakes
Ingredienser muffins:
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1 nypa salt
  • 1/2 tsk bakpulver
Frosting:
  • 50 g mjukt smör
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 1/2 msk starkt kallt kaffe
  • 100 g philadelphiaost
Instruktion muffins: 
1. Sätt ungnen på 200 grader. Börja med att smälta smöret i micron eller i en kastrull. Ställ sedan det åt sidan att svalna.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt
3. Blanda restan av de torra ingedienserna i en bunke. Häll sedan ner det i äggsmeten tillsammans med smöret och blanda sedan det till en jämn smet.
4. Ställ upp cirka 15 muffinsformar på en vanlig plåt eller en muffinsplåt, fyll dom sedan med 3/4 smet och ställ in i ugnen i ungefär 10 minuter. Ta sedan ut dom och låt svalna medans du gör frostingen
 
 
Frosting:
Blanda alla ingredienser med en gaffel eller degvisparna på elvispen tills det inte är några klumpar. Jag tyckte att frostingen inte hade tillräckligt med kaffesmak så jag hade i 1 tsk extra kaffepulver därav prickarna som man ser på bilderna men jag rekomenderar att man har mer pulver i kaffet innan då det inte blir så snyggt med prickar i frostingen.Sedan spritsade jag på frostingen på muffinsarna, det går lika bra att bre på frostingen om man hellre vill det. Jag gjorde även blommor av sockerpasta och satte dom på cupcakesen men man kan lika gärna ha strössel eller inget på, det är en smaksak. Sen är cupcakesen färdiga att severa!
 
Källa: Till muffinsen andvände jag ett recept från boken sju sorters kakor och till frostingen är grundreceptet från Leilas bok A piece of cake
 
/Maja
 

Kommentera här: