Muggkaka

Idag när jag kom hem från stallet var jag trött och sockersugen så då bestämde jag mig för att göra muggkakor! Muggkaka är en lätt och snabb kaka som man gör i en mugg och bakar i micron.

Muggkakor
 
 
 Ingridienser: 
  • 4 msk vetemjöl
  • 4 msk socker
  • 1 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 4 msk rapsolja
  • 4 msk mjölk
Topping (valfri)
  • 1 dl vispgrädde
Jag började med att blanda alla de torra ingredienserna i en liten bunke med en gaffel
Sedan hade jag i resten av ingredienserna och blandade ihop allt. Efter det hällde jag ner smeten i 4 muggar (det hade räckt med 2 muggar) och ställde in de i micron. Jag satte micron på högsta värme i 2,5 minuter men då blev kakorna väldigt gräddade så det hade räckt med 2 minuter eftersom det var så lite smet i varje kopp. När kakorna var klara vispade jag grädden och sen var det klart! Lätt som en plätt ;) 
Jag tyckte att kakan belev god men som sagt gräddade jag den lite för länge och hade för stora muggar.
/Maja

Kommentarer:

1 Johanna:

skriven

Hej! Ett tips är att byta vetemjölet mot vetemjöl special, de blir mycket fluffigare då! När jag gjorde det vällde smeten ut ur koppen

Svar: Tack för tipset!
dagsattbaka.blogg.se

Kommentera här: